Jurgen wrote:Sebol wrote:Gdy przesiadł się na Tygrysa odkrył że hydraulika wierzy jest wolniejsza niż poruszanie całego czołgu - czuł się znowu jak w swoim Stug-u.
A to zawdzieczac mogl konstruktorom ktorzy wpadli na rewolucyjny pomysl mozliwosci ruchu gasienic w przeciwbieznych kierunkach.
Nie do końca przeciwbieżnie (choć taka możliwość była jednak trzeba było praktycznie zatrzymać 1 z gąsienic żeby "wrzucić" na przełożenie odwracające jej obroty), ale zastosowano przekładnie dzięki której można było regulować prędkość gąsienicy niezależnie od drugiej.
Tu jak to działa:
http://www.gizmology.net/tracked.htm
Był to system "Maybach" Double Differential Steering, dodatkowe przekładnie planetarne dzięki którym można było regulować prędkość obrotową każdej z gąsienic osobno. Takie przekładnie były w Panterach oraz Tygrysach. W Tygrysie królewskim poszli jeszcze bardziej do przodu i skonstruowali przekładnie hydro-kinetyczną ale to już inna historia...